Flere tips til øvelserne

Heling ved hjælp af nutiden

Gentagelse af øvelsen

Stabilisering af kraftsymbolet
- Holist
isk Målsætning


Relevante artikler
Respons
Nyhedsbrev

Andre udgivelser
 

 

Velkommen til Forandringssiden!
Vi gør vores bedste for at følge op på det,
vi laver, og udvikle det. Bevidsthedens veje og menneskets
muligheder er en stadig kilde til inspiration for os, og når du køber
"Forandring - befri din skaberkraft", ønsker vi, at det også for dig skal blive begyndelsen på en fascinerende opdagelsesrejse - en rejse, der
bringer dig på sporet af flere og flere af dine ressourcer
og bringer indsigter, der gør det lettere for dig at
realisere dig selv på en afbalanceret måde.
På denne side giver vi flere
tips til rejsen - kig
forbi nu og da
for opdateringer!

 

 

 

 

Flere tips til øvelserne


Heling ved hjælp af nutidens begivenheder

Med de holistiske teknikker er man ikke afhængig af lineær tid, og derfor er alle begivenheder lige "rigtige" og "dybe", uanset om de har fundet sted for længe siden eller i går. Øvelserne på cd’en er derfor også velegnede, når det handler om at hele en situation, du lige har været ude for, og som måske har vakt velkendte negative følelser til live. Mere præcist er det ikke blot situationen, du heler - du bruger den mulighed, der er opstået, i og med at en situation har vakt disse følelser til live, til at hele dig selv. Det betydningsfulde er, at nogle følelser er kommet frem - dermed er der mulighed for at hele dem. Har du f.eks. været i en situation, hvor du ikke fik sat en grænse, og du nogle timer efter stadig føler dig plaget af det, vil det være oplagt at tage netop denne situation med i en bevidsthedsrejse nr. 2: "At sætte grænser". Den forløsning, der finder sted, er lige så dyb og "rigtig", som hvis du var gået til en begivenhed langt tilbage i tiden. Hvis du føler meget, er der tilsvarende meget, der får del i helingsprocessen.

Gentagelse af samme øvelse

I øvelse 1 og 2 skaber man forbindelse mellem to sider af sig selv, der normalt holdes adskilt. At holde sider af sig selv adskilt er meget anstrengende, og der kan derfor opstå mange former for befriende følelser sidst i meditationen. Det er vores naturlige tilstand, vi vender tilbage til, når den tvungne adskillelse ophæves, og det kan opleves som at blive befriet fra et fængsel. Er der mange følelser involveret, kan det være rigtig godt at lave øvelsen igen, gerne med samme begivenhed, og opleve, at du når et nyt niveau af den befriende oplevelse for hver gang. Første gang kan det f.eks. være en lettelse i en eller anden form, der kommer frem og har brug for at blive gennemlevet, og næste gang er det måske integrationen af de to sider og den nye kvalitet, der er mest fremtrædende.

At forløse indre konflikter - stabilisering af kraftsymbolet

I øvelse 1 skaber du det, der hedder en "holistisk målsætning". Det sker, når de to sider, der er i konflikt med hinanden, finder sammen, så spændingen opløses. Dermed gives der plads til, at en ny tilstand kan opstå. Du kan se en illustration af princippet her (åbner i et nyt vindue).

Ofte opstår et symbol, når de to sider føres sammen - det kan være en abstrakt figur eller noget konkret, og der følger en bestemt følelse med billedet, en behagelig og samtidig kraftfuld tilstand i kroppen. Det er signalet om, at en ressource er blevet frigjort, idet konflikten, der blokerede for den, bliver opløst. Det er denne ressource, denne energitilstand, der fremover vil føre dig afslappet mod det mål, der tilgodeser alle sider af dig selv.

Det billede, der opstår, er altså ikke blot et billede, men en hel følelsestilstand, der rummer energien til at realisere dit mål. Betragt dette billede som et kraftsymbol, du kan bruge, hver gang du føler behov for at styrke dig selv og din integritet. Lær dig selv at kalde det frem bevidst. Ved at fremkalde symbolet for dit indre blik genskaber du den kraftfulde tilstand i kroppen - det psykiske og det fysiske hænger sammen.

Det kan du også udnytte yderligere ved at tage kroppen med. Se symbolet for dig, mærk følelsen, og foretag så en lille, men markant bevægelse, som du synes passer til at have denne følelse. Måske får du lyst til at brede armene ud, knipse med fingrene, stampe med foden - eller blot løfte et øjenbryn. Så kobles tilstanden med bevægelsen, så du vil kunne kalde tilstanden frem igen, blot ved at gøre denne bevægelse. Opfind bevægelsen, mens du er i tilstanden, gerne under selve øvelsen - så får du både symbol, følelse og bevægelse til at støtte hinanden. Når krop, følelse og tanke på den måde arbejder sammen, bliver resultatet yderst effektivt.

En undersøgelse

Også videnskabens mekaniske målinger kan påvise en sammenhæng mellem afslapning og kreativitet. På Harvard Medical School har forsøg med studerende, der skulle skrive noveller, vist, at kreativiteten blev større, jo mere afslappet, den studerende var. De mest kreative udviste langsom alfabølge-aktivitet som udtryk for en højere grad af afslapning. Hvad der blev brugt som parameter for måling af kreativiteten melder historien dog ikke noget om.

Kilde: Safa Sadeghpour, M.D., Science & Theology News 1/2006.

 

 
 


Relevante artikler


Sæt mål, der giver mening

Din kreative intelligens

- to artikler, der særligt handler om at forene to sider af sig selv, som det gøres i øvelse 1 og 2.

Forordet, 3. afsnit samt Indigo 1 i "Himlen er nu" beskriver specifikt de overordnede principper i grænsesætning.

 
 

 

 

 

 

 

 

Respons

Har du oplevelser, du gerne vil dele, i forbindelse med brugen af øvelserne, hører vi gerne om dem. Hvis der er dukket spørgsmål op undervejs, kan du også sende dem her, og så vil vi prøve at svare så hurtigt som muligt - vær forberedt på, at der kan gå en uges tid.

Husk at skrive, hvor længe du har brugt øvelserne - er det f.eks. 1-2 gange i alt, eller har du brugt en eller flere af dem regelmæssigt igennem en måned.

Dit navn:  

Din e-mail:

Dit brev til os:

  

  

Nyhedsbrev

Du kan få tilsendt et nyhedsbrev med info om opdateringer her på websiden samt foredrag og kurser, der har relevans for øvelserne på cd'en. Skriv i respons-feltet herover, at du gerne vil tilmeldes nyhedsbrevet - og husk at udfylde feltet til e-mail-adresse. Der kommer nyhedsbrev 3-4 gange om året.

 

     
 

      Alle tekster på dette website
      © 2006 Forlaget Vingholm